Zahřívání náklaďáku korkem


Korek je trvanlivý, prodyšný, odolný proti hmyzu, ohnivzdorný, odolný proti plísním a obnovitelný zdroj. Tak proč ne také jako izolace vozidla? Německý pár si před 3 lety položil stejnou otázku a rozhodl se svůj nápad zrealizovat. Celý proces popsala na svém blogu https://nebendemweg.de/.

Korek jako izolační materiál byl poprvé použit u historických dřevěných trupů lodí. Dříve se korek používal v obytných automobilech a dodávkách, ale nebyl hlavním izolačním materiálem, takže myšlenka páru z Německa udává trend. Aby korek odolal všem vibracím vozidla, použili kontaktní lepidlo.

Korkové pláty na podlaze nákladního vozu dokonce po nanesení několika vrstev barvy vydrží i chůzi se špinavými botami. Korková izolace zůstává prodyšná, takže nehrozí kondenzace tepla.

Pro výběr správného typu korku byla rozhodující tepelná vodivost korku. V závislosti na variantě je to 0,04 až 0,06 W / (m • K). Tato jednotka znamená watty na metr a Kelvin. Nižší hodnota tedy znamená horší tepelnou vodivost a tedy lepší izolaci. K izolaci při konstrukci expedičních vozidel se používají plasty o tloušťce minimálně 20 mm.


Volba padla na 25mm technický korek. Desky a lepení se nejlépe provádí ve dvou lidech, což je mnohem rychlejší a pohodlnější řešení než pracovat samostatně. Před vlastním zahájením prací doporučujeme provést několik zkoušek přilnavosti na daném podkladu. Lepidlo drží na stěnách tak dobře, že kousky korku lze odstranit pouze dlátem.

Zdaleka časově nejnáročnější práce je měření a úprava korkových plátů. Stolní pila byla nejvhodnější pro dlouhé rovné řezy nebo úkosy. Prohlubně byly vyříznuty jemným listem pily na železo. Osazení nebo přepracování šlo dobře smirkovým papírem a řezačkou.

Uchycení nařezaných panelů se nejlépe provádí ve čtyřech lidech. Jakmile se lepidlo přilepí, posouvání nebo zatlačování korku již není možné. Ten se nejprve nanese na korkovou desku a stěnu pomocí 4mm velurového válečku. Při teplotě zpracování 15 až 27 °C lepidlo zasychá, dokud již není bílé, ale průhledné.


Stejně jako při pokládce korku jako podlahové krytiny se čerstvě nalepené panely ještě musí zatlouct bílou gumovou paličkou (černé skvrny na listech). U kontaktních lepidel se pevnost lepidla nezvyšuje, čím více je naneseno, ale závisí na tlaku. Bylo také důležité sestavit a nainstalovat korkové desky při podobné teplotě. Korek lze natírat, ale trvalo dvě vrstvy, než barva korek rovnoměrně pokryla. Pro spáry mezi panely lze použít těsnící zátku bostik. Tato hmota se mnohem snadněji rozbíjí do trhlin.

Další cestovatelé z Německa hlásí, že na jejich cestě do Malé Asie nebyly s korkovou izolací žádné problémy. Od vnitřní teploty nad 40 °C do -11 °C během zimního výletu nemůže ani teplo ani chlad narušit lepení korkových plátů. Různé úrovně nerovností neměly žádný vliv na životnost lepeného korku. Pokud jde o čištění, korkové povrchy se snadno udržují.

Špína se dala snadno setřít, zvláště na stěnách, kde je pod korkovou barvou ještě barva. Pouze tam, kde je lak nanesen na holý korek, je lepší použít tři vrstvy laku místo dvou. Izolace spolehlivě chrání před chladem zvenčí. V praxi, jak bylo slíbeno, korek zapůsobil svou odolností, odolností vůči plísním a škůdcům, dobrou tepelnou a zvukovou izolací, udržitelností a dobrým vnitřním klimatem.


Napsat komentář

Vzorky Korkove