Blog

Unikátní korkový palác v Polsku


Unikátní korkový palác v Polsku

Unikátní korkový palác v Polsku. V Moja Wola (dříve Kuźnica Sośniewska, osada v okrese Ostrów, Velkopolské vojvodství v obci Sośnie, na okraji obce Sośnie, asi 25 km jihozápadně od Ostrów Wielkopolski, v Polsku) stojí dřevěný hrad na bahenním železném základu , který byl postaven pro vévodu z Brunswicku byl postaven. od Olesnice Wilhelmové. Architektura paláce odkazuje na švýcarský styl, ale neliší se od ostatních staveb tohoto typu.Fasády paláce jsou pokryty kůrou z korkového dubu, což je evropský unikát. Je to jedna ze dvou budov na našem kontinentu, které využily tak neobvyklou fasádu. V našem obchodě také najdete korek tohoto jedinečného paláce.


Unikátní korkový palác v Polsku

Palác byl postaven v roce 1852. Rok od roku se její technický stav zhoršuje a panují obavy o budoucnost budovy. V Evropě jsou prý jen dva takové paláce, i když všechny prameny uvádějí pouze jeden polský palác a pár malých pavilonů, kupř. v Roman Barbarini nebo na Pavím ostrově v Berlíně. Je tedy velká pravděpodobnost, že polská památka je unikátní.

Dubová kůra, která pokrývá stěny paláce v Moje Wola, byla speciálně dovezena z Portugalska. Zámek umístěný v anglickém parku se díky neobvyklému materiálu fasády stává prvkem okolní krajiny a celek vytváří úžasnou atmosféru. Zpočátku patřily palácové komplexy Międzybórzu, od roku 1886 byly centrem majetku „Moje Wola“ barona Daniela von Diergardta a od roku 1891 jeho vdovy Agnes von Diergardt.


Unikátní korkový palác v Polsku

Po válce byl jako mnoho památek znárodněn a v jeho dřevěných zdech sídlila první polská ženská technická škola, která připravovala lesníky. V roce 1975 byli převezeni do Starého Sącze. V rukou státních lesů zůstal až do roku 1992, kdy se stal majetkem obce a poté byl prodán soukromému vlastníkovi. Zámek a přilehlý park jsou zařazeny do evidence nemovitých památek Velkopolského vojvodství.

Vzhledem k tomu, že další soukromý vlastník se vzácným zámkem nic nezmůže, sešli se milovníci kultury a památek, aby vzácnou stavbu zachránili. Průběh práce této facebookové skupiny můžete sledovat na následující adrese:

Pojďme zachránit palác v My Wola.

https://www.facebook.com/ratujmymojawole


Kamna na dřevo s přírodním korkem


Kamna na dřevo s přírodním korkem

Kamna na dřevo s přírodním korkem. Architektka Elisabetta Quarta Colosso ze španělského studia El Fil Verd navrhla samostatně stojící dům obložený přírodními korkovými panely na okraji parku Garraf v Barceloně. Korek zde nejen šetří energii a izoluje, ale byl také použit k tomu, aby budova splynula s přírodním prostředím. Dům byl postaven pro manželský pár v důchodu, který snil o bydlení v přírodě v nízkoenergetickém domě.

Omezení návrhu zahrnovala prudce se svažující pozemek orientovaný na sever a omezený rozpočet klienta. Na tomto pozadí viděl architekt projekt jako příležitost ukázat, že je možné stavět pasivní a bioklimatické budovy za dostupnou cenu.


Kamna na dřevo s přírodním korkem

Kamna na dřevo s přírodním korkem. Regulativy územního plánování umožňovaly zástavbu až tří úrovní. Místo toho se architekt rozhodl dům tvarovat jako dvoupodlažní kubaturu, aby jej lépe začlenil do prostředí. Budova se otevírá na sever k hoře Montserrat a nabízí krásný výhled do parku.

Na druhou stranu fasády do ulice a sousedů jsou záměrně ponechány bez otvorů, což zajišťuje soukromí obyvatel. Obývací pokoj a jedna ložnice jsou v přízemí; V prvním patře je druhá ložnice a velká terasa se soláriem a zahradou. Každá místnost v domě umožňuje vidět les z jiné perspektivy.


K dosažení ultraenergeticky účinné budovy provedl architekt podrobnou studii místního klimatu a topografie lokality a použil řadu strategií bioklimatického návrhu, které berou v úvahu jak chladné zimy, tak horká léta. Jedna z těchto strategií zahrnuje orientaci na budovu; Je umístěn podél severojižní osy, aby maximalizoval sluneční záření v zimě a podporoval účinné přirozené větrání v létě.

Pro vytápění domu slouží prosklená část jižní fasády jako solární ohřev díky skleníkovému efektu. Sluneční záření, které má v těchto měsících menší úhel, proniká dovnitř a mění se v teplo, čímž se zvyšuje teplota obydlí.

Trombe-Mitchell stěny na jižní fasádě fungují jako horké komory, které během dne dosahují vysokých teplot a vyzařují je do interiéru konvekcí a sáláním. Na severní straně byly otvory minimalizovány, aby neměly negativní vliv na tepelnou bilanci.


Dům z přírodního korku v Barceloně


Dům z přírodního korku v Barceloně

Dům z přírodního korku v Barceloně. Architektka Elisabetta Quarta Colosso ze španělského studia El Fil Verd navrhla samostatně stojící dům obložený přírodními korkovými panely na okraji parku Garraf v Barceloně. Korek zde nejen šetří energii a izoluje, ale byl také použit k tomu, aby budova splynula s přírodním prostředím. Dům byl postaven pro manželský pár v důchodu, který snil o bydlení v přírodě v nízkoenergetickém domě.

Omezení návrhu zahrnovala prudce se svažující pozemek orientovaný na sever a omezený rozpočet klienta. Na tomto pozadí viděl architekt projekt jako příležitost ukázat, že je možné stavět pasivní a bioklimatické budovy za dostupnou cenu.


Dům z přírodního korku v Barceloně

Dům z přírodního korku v Barceloně. Regulativy územního plánování umožňovaly zástavbu až tří úrovní. Místo toho se architekt rozhodl dům tvarovat jako dvoupodlažní kubaturu, aby jej lépe začlenil do prostředí. Budova se otevírá na sever k hoře Montserrat a nabízí krásný výhled do parku.

Na druhou stranu fasády do ulice a sousedů jsou záměrně ponechány bez otvorů, což zajišťuje soukromí obyvatel. Obývací pokoj a jedna ložnice jsou v přízemí; V prvním patře je druhá ložnice a velká terasa se soláriem a zahradou. Každá místnost v domě umožňuje vidět les z jiné perspektivy.


K dosažení ultraenergeticky účinné budovy provedl architekt podrobnou studii místního klimatu a topografie lokality a použil řadu strategií bioklimatického návrhu, které berou v úvahu jak chladné zimy, tak horká léta. Jedna z těchto strategií zahrnuje orientaci na budovu; Je umístěn podél severojižní osy, aby maximalizoval sluneční záření v zimě a podporoval účinné přirozené větrání v létě.

Pro vytápění domu slouží prosklená část jižní fasády jako solární ohřev díky skleníkovému efektu. Sluneční záření, které má v těchto měsících menší úhel, proniká dovnitř a mění se v teplo, čímž se zvyšuje teplota obydlí.

Trombe-Mitchell stěny na jižní fasádě fungují jako horké komory, které během dne dosahují vysokých teplot a vyzařují je do interiéru konvekcí a sáláním. Na severní straně byly otvory minimalizovány, aby neměly negativní vliv na tepelnou bilanci.


Korkové podložky pre gramofóny


Korkové podložky pre gramofóny

Korkové podložky pre gramofóny. Málokdo ví, ale korek je užitečný materiál i v tak úzkém oboru, jako je výroba gramofonů, přesněji řečeno gramofonových podložek. Gramofonová podložka chrání desky před poškrábáním a zlepšuje pohodlí při poslechu. Nejoblíbenější gramofonové podložky jsou nejčastěji gumové podložky a ty z korku. Korkové podložky bývají zvukově o něco měkčí, pryžové podložky mají při přehrávání více tlumící účinek. Pokud je vzduch v místnosti suchý, může být výhodné přejít na pryžovou nebo korkovou podložku, aby se minimalizovaly statické efekty. Často se používá korková podložka, protože pohlcuje vibrace generované motorem a produkuje méně statické elektřiny než plstěné podložky.


Korkové podložky pre gramofóny

Korkové podložky pre gramofóny. Zajímavostí je, že gramofony používají jako podložku také gumokorkový materiál. Korek i gumokorek fungují nejlépe na kovových plátech. Jedna věc, kterou si pamatujte, když přidáváte gumovou podložku gramofonu nebo korkovou podložku na váš gramofon, je, že budete muset resetovat gramofon VTA, protože tyto podložky jsou téměř vždy tlustší než plstěná podložka, kterou nahrazují.


podložky pre gramofóny

Korkové rohože se zdají být zvukově o něco měkčí. Pravděpodobně korek dělá největší rozdíl ve zvuku ze všech podložek. Tato většinou levná možnost je skvělá pro vytvoření hladkého kontaktu mezi talířem a talířem, takže je neuvěřitelně snadné oddělit disk po použití. Další výhodou korkových podložek je, že jsou velmi vděčným materiálem pro tisk všemožných vzorů. Internet je plný jedinečných podložek pro milovníky analogového zvuku. A pokud nenajdete nic pro sebe, můžete si takový vzor vytvořit sami a položit ho na podložku.


Auto potažené korkem


Auto potažené korkem

Auto potažené korkem. Zátky od lahví se používají v opravdu neobvyklých oblastech. Jedním z nich, který byl použit alespoň na několika místech po celém světě, je použití korkových zátek na láhve jako nové „karosérie“. První z vozů, které jsme našli na internetu, je BMW Isetta. Jeho americký kupec Daune Sanders strávil téměř rok lepením 1900 dopravních zácp na povrch svého malého auta.


Auto potažené korkem

Auto potažené korkem. Další vozidlo tohoto typu bylo spatřeno v Los Angeles a jeho majitelé se novou akvizicí pochlubili také online. Třetí příklad, na který můžeme při hledání informací o podobných představách o majitelích aut narazit, pochází z Francie. Claude Penin, bývalý cyklista v důchodu a milovník kvalitních vín, spojil své dvě vášně s neobvyklými pracemi s korkovými zátkami.

Recyklaci korkových špuntů se věnuje pět let. Zpočátku byl jeho vášní pro zátkování kol, ale když mu kamarád daroval ojetý Renault, skočil po příležitosti a vozidlo skončilo úplně pokryto zátkami od vína. Díky své práci v této oblasti je známý jako „Papa Bouchon“.


V Texasu, přesněji v Houstonu, si Američanka Jan Elftmanová v 90. letech oblepila auto zátkami od vína. Během studií na vysoké škole sbírala korkové zátky, když pracovala jako servírka, a nápad na takovou výzdobu přišel, když šla s kamarádem z Houstonu na Artistic Cars Parade (https://www.artcarexperience.com/), který se konal. v oblasti. Na zakrytí auta utratila asi 10 tisíc. Dopravní zácpy. Jak ale umělec podotýká, nešlo jen o to, aby bylo auto pohodlnější nebo bezpečnější. Elftman chtěl vytvořit dílo, které by spojovalo lidi na místech, kam se umění běžně nepřenáší.

Nikde jinde jsme podobný příklad nenašli, ale možná vás inspiruje ke stavbě auta, kolem kterého nikdo lhostejně neprojde, samozřejmě se zátkami z našeho obchodu:

https://korekprodejna.cz/kategorie/korkove-zatky/


Expandovaná korková kytara


Expandovaná  korková kytara

Expandovaná korková kytara. První korková elektrická kytara na světě byla vyvinuta ve Viana do Castelo designérem João Rodriguesem. Hlavním materiálem pro výrobu této kytary je expandovaný korek, který se obvykle používá jako povlak a tepelná izolace v budovách. Zbývajících 25 % této jedinečné kytary je z recyklovaného dřeva použitého na rameno a střední část těla, díky čemuž je nástroj lehčí a zelenější.


Expandovaná  korková kytara

Expandovaná korková kytara. “Když jsem s projektem začínal, hledal jsem na internetu a nikde na světě jsem nenašel, že by někdo postavil korkovou kytaru. Jedna byla v Portugalsku, ale byla pochybná. přírodní korek,” říká Jose Rodrigues. Trvalo to dvě let na stavbu kytary. Vznikla jako součást jeho diplomové práce. Umělec strávil první rok akademickým výzkumem a další návrhem a výrobou nástroje, jehož hmotu tvoří ze 75 % expandovaný korek. Projekt začal v roce 2019 značku zahájil Joao Rodrigues a jeho kolega Firma Mai’Land Guitars již takovou kytaru nabízí za 1000 eur a několik rozšířených korkových pouzder.


Kytaru Mai’Land Guitars oficiálně představil Alto Minho 12. listopadu 2019 během koncertu v kulturním centru Viana do Castelo v rámci programu 8. národního setkání studentů designu (ENED), které se bude konat v hlavním městě letos ročníku, na téma „Design, průmysl a řemeslo“.

Všechny produkty vytvořené João mají elegantní design, minimální povrchovou úpravu, výrazný portugalský rys a používají korek. V současné době designér/hudebník již vyvíjí novou kytaru a zároveň zlepšuje kvalitu tohoto krásného prvního modelu. Další novinkou roku 2020 bylo pouzdro nástroje vyrobené z plátů přírodního korku (90 %) a dřeva, které dodává pevnou a lehkou konstrukci. Veškeré dřevo použité na kytaru nebo pouzdro je recyklované.

Korkový sprej – aplikace


Korkový sprej - aplikace

Korkový sprej – aplikace. Jak stavební věda postupuje, snažíme se používat nejnovější technologie k získání správných řešení. Někdy tato technologie může míchat staré a nové metody a nemusí to být toxické. Korkový sprej je vynikajícím příkladem inovativního a osvědčeného řešení pro vnější povrchovou úpravu budov, tepelnou izolaci a hydroizolaci za použití starých a přírodních stavebních materiálů.

Sprejový korek je alternativou k barvě nebo štuku se směsí 80 % korkových granulí a 20 % vodou ředitelné barvy, která je k dispozici v mnoha barevných variantách. Korkový nástřik je velmi podobný štuku. Jeho povrch je strukturovaný a měkký na dotek. Je velmi podobný laku, jen je hutnější. Barev je tolik jako u každého laku a můžete ho i tónovat.

Korkový sprej můžete použít téměř na jakýkoli povrch, který natřete tradiční barvou. Můžete jej nastříkat přímo na všechny druhy venkovních stěn u vás doma. Textura korku také vytváří krásný protiskluzový povrch, takže je ideální pro terasy a chodníky. Korek není tak teplý na dotek jako zdivo a kámen, takže je ideální pro bazénové terasy. Jako alternativu k stříkané pěně můžete také použít rozprašovací zátku do výklenků ve vnitřní stěně k utěsnění vzduchových mezer.

Na rozdíl od pěny s uzavřenými buňkami je korek ve spreji prodyšný a propouští vodní páru, což umožňuje rychlejší schnutí. Tento způsob aplikace může také chránit dřevěné stěny před plísní a hnilobou tím, že působí jako ochranné pojivo na dřevo. Korkový sprej lze také aplikovat přímo na vnitřní stěny, pokud máte rádi tento styl vnitřního obložení.


Korkový sprej - aplikace

Korkový sprej – aplikace. Korek je vysoce obnovitelný zdroj, který obvykle pochází z lesů chráněných federální vládou a certifikovaných Forest Stewardship Council – Forest Stewardship Council (FSC) v Portugalsku. Kůra stromů se sklízí každých devět let po dobu 150 až 250 let. Sběr korku neškodí stromům. Kromě toho jsou granule používané v práškovém korku obvykle odpadními vedlejšími produkty z průmyslu korkových zátek.

Korkový sprej je směs 80% korkového granulátu a 20% vodou ředitelné barvy, nanášená stříkací pistolí a stlačeným vzduchem. Protože korkový sprej obsahuje 80 % korku, snižuje uvolňování mikroplastů v důsledku degradace barvy. Porovnejte to s jinými elastomerními barvami, kde je místo toho více syntetických sloučenin.

Stříkaný korek velmi dobře uzavírá mezery a uniká vzduch a těsná budova je velkým krokem k tepelně účinné budově. Sprej lze aplikovat na jakýkoli řádně připravený povrch – štuk, ocel, hliník, dřevo, cihly, vinyl, šindele a další. Můžete jej použít na širokou škálu povrchů.


Korkový sprej - aplikace

Usazeniny a prach ulpívají na povrchu korku jen zřídka, a když se objeví, lze povrch smýt. Po deseti letech může povrchová úprava na slunci vyblednout jako každá barva a může být nutné ji znovu nanést. Korek má zdánlivě nekonečné výhody. Je to obnovitelná surovina a stavební materiál, díky čemuž je atraktivní volbou pro širokou škálu aplikací. Používá se v mnoha aplikacích, protože lepí dřevo, kov, plast a beton a používá se uvnitř i vně budov. Funguje v jakémkoli klimatu; Je odolný vůči UV záření, počasí a krupobití, vysokým i nízkým teplotám, oděru, houbám a plísním.

Je dokonce zpomalující hoření, splňuje evropskou třídu E a při inkubaci neuvolňuje toxické výpary. Korek může zvýšit požární odolnost exteriéru budovy v oblastech náchylných k požáru. Stříkaný korek přispívá k tepelné izolaci stavební konstrukce, utěsňuje vzduchové mezery v budově a pohlcuje zvuk. Přidání sprejového uzávěru na exteriér budovy je snadný způsob, jak jednoduše izolovat stávající hotovou konstrukci. Sprejový korek odpuzuje vodu (ztěžuje zdivo absorbovat vodu), přičemž je stále prodyšné a umožňuje pronikání páry. Pokud jsou stěny opotřebované, můžete na ně aplikovat korek, který šetří práci a náklady a snižuje stavební odpad. Nepraská a je pružnější než barva a štuk. Je hypoalergenní a samočistící, protože usazeniny a prach se na jeho povrchu snadno nelepí.

Izolační deska Lambourde


Izolační deska Lambourde

Izolační deska Lambourde. LAMBOURDÉ je rychlý aplikační systém určený pro nízkotloušťkovou izolaci a renovaci budov. Používá se k mechanickému upevnění na podlahu nebo stěnu, poskytuje: dokonalou tepelnou a zvukovou izolaci pod povrch dřeva nebo sádrokartonu. Materiál je 100% přírodní. Má bezkonkurenční tepelné a akustické vlastnosti. Materiál se snadno instaluje díky zapuštěným lamelám a poskytuje mechanickou stabilitu.


Izolační deska Lambourde

Izolační deska Lambourde. Pracuje ve velmi širokém teplotním rozsahu, od -180 °C do 120 °C. Při velmi vysokých teplotách nevylučuje žádné toxické látky jako je oxid uhličitý. Celková hustota produktu je přibližně 110 kg/m3. Třída reakce na oheň je v evropské specifikaci označena písmenem E. Zvuková pohltivost může být při použití tohoto produktu až 59 dB. Díky portugalskému řešení umožňují lišty zapuštěné do korku instalovat sádrokartonové i OSB desky.


Po sestavení bude lambourde deska odolná vůči mnoha chemikáliím, hmyzu a hlodavcům. Lze jej použít na stěny, podlahy a stropy. Používá se také k zabránění úniku chladu z komor, kde je vyžadována nízká teplota. Někdy se můžete setkat i s aplikací vibrační izolace strojů a zařízení. Tento korek je vhodný jak pro stavbu od základu, tak pro renovaci a rekonstrukci.

Absorpce vibrací korkem v průmyslu a stavebnictví


Absorpce vibrací korkem v průmyslu a stavebnictví

Absorpce vibrací korkem v průmyslu a stavebnictví. Korek má speciální vzorec materiálu izolujícího vibrace, který kombinuje výkon s ohledem na životní prostředí. S rozvojem infrastruktury a urbanizací roste význam kvalitního akustického prostředí pro pohodu člověka.

Lidé na celém světě si více uvědomují dopad akustiky na jejich každodenní život a očekávají kvalitnější akustický zážitek.

Na druhou stranu trendy v oblasti udržitelnosti, recyklace a oběhového hospodářství vyžadují větší zaměření na minimalizaci odpadu a znečištění životního prostředí. Řešení izolace zvuku a vibrací na bázi korku se vyvíjejí, aby splnila tyto tři naléhavé potřeby.


Absorpce vibrací korkem v průmyslu a stavebnictví

Absorpce vibrací korkem v průmyslu a stavebnictví. Přestože má korek vyšší ztrátový faktor než pryž – což je zásadní pro funkci tlumení a následně rozptyl energie – antivibrační pryže jsou izolační a nabízejí velmi malé tlumení.

Kombinace těchto dvou materiálů jako kompozit korku a pryže poskytuje další vlastnosti jako materiál izolující vibrace. Žádný materiál neslučuje procesní výkon a manipulaci s takovou dokonalostí a rozmanitostí, přidává odolnost vůči mechanickým a tepelným vlivům a také chemickou kompatibilitu ve výrobcích, které lze snadno řezat a tvarovat pro konečné použití.


Neobvyklé vlastnosti korku se v současnosti testují ve vysokorychlostních vlacích. Speciální korkové podlahy v podobě lehké kompozitní konstrukce se stále častěji vyskytují ve vnitřních podlahách osobních vagónů. Na obou stranách jsou skořepiny z hliníkové slitiny.

Stejně jako u všech modelů mobility je pro spotřebu energie zásadní snížení hmotnosti železničních vagónů. Požadavky jako zahrnutí systémů HVAC (topení, ventilace, klimatizace), snížení hluku, zvýšená tepelná izolace, všestrannost návrhu a bezpečnostní předpisy pro kolizní konstrukce mají obvykle společného jmenovatele: nárůst hmotnosti. Korkové kompozity ji pomáhají snížit.

Korek v moderním umění


Korek v moderním umění

Korek v moderním umění. V moderním umění hraje korek stále důležitější roli. I obyčejné zátky od vína se správnýma rukama mohou stát uměleckým dílem. Jedním ze současných umělců využívajících tento ekologický materiál je Daniel Kubini, narozený v Československu v roce 1983. Efektní velkoformátové korkové portréty vznikají pomocí vinných zátek.

Ve svém studiu na Wasserfeldstrasse dal zvláštní příklad a své první velké dílo: Freddyho Mercuryho, bývalého zpěváka skupiny “Queen”. S 330 hodinami práce a téměř 12 000 korky vytvořil velkoformátový obraz. Jeho dalším dílem je zeměkoule o průměru 160 cm a výšce 2 metry, kterou umělec vytvořil za 2 roky, a asi 17 000 korků.


Korek v moderním umění

V jiné části Evropy žije Albánec Saimir Strati, jehož sláva se rozléhala po celém světě. Je zapsán v Guinessově knize rekordů se šesti svými obřími mozaikami. Strati aplikovala svou korkovou mozaiku na fasádu hotelu Sheraton v Tiraně za 27 pracovně náročných dnů: 229 764 korků, rozmístěných na ploše 91,87 metrů čtverečních. Vytvořila nový světový rekord pro největší korkovou mozaiku.

Ještě velkolepější díla jsou od Alexandra Farta, známého také jako Vhils. Jeho obrovská díla jsou zamýšlena jako prvek městské krajiny. Portugalský umělec Vhils, známý svými portréty vytesanými přímo do zdí budov po celém světě, nedávno experimentoval s korkem a vytvořil gigantickou, téměř frískou scénu tváří, slov a vzorů nazvanou Contraste.


Prvky díla se liší hloubkou, díky čemuž se při pohybu očí vlní, jako by se fragmenty dostávaly k divákovi. Obličeje jsou vykresleny ve skvrnité, téměř pixelové hustotě, v určitých úhlech vypadají jasně a z ostatních úplně mizí.

Kontrast je velký, komplexní, hlučný a kolísá bez ohledu na to, jak se na něj díváme. Práce je nyní k vidění v Covilhã v Portugalsku v datovém centru Portugal Telecom.

Vzorky Korkove
Copy link
Powered by Social Snap